Thursday, March 25, 2010

Sfinti moldovenesti

Photobucket

Reteta aceasta vine cam tarziu, insa nu pot sa nu o public, deoarece am fost extraordinar de mandra de sfintii mei, fiind prima data cand fac.
De cand am citit pe blogul Sabinei , nu am mai avut rabdare sa se faca 9 martie si sa fac sfinti. Sau mucenici, cum se spune in Muntenia. Sau brandusi sau sfintisori sau macinici. Fiecare regiune a Romaniei are denumirea ei.

Initial am vrut sa ii fac dupa reteta Sabinei (pe care v-o recomand cu caldura) insa mi-am adus aminte din copilarie ca bunica mea ii facea cu aluat de cozonac, asa ca i-am cerut reteta :)

Am folosit:

- 500 gr faina
- 4 galbenusuri
- 150gr zahar tos
- 125 ml lapte
- 100 gr unt topit
- 25 gr drojdie
- 1 praf de sare
- 1/2 lingurita rom
- miez de nuca macinata
- 1 lingura zahar vanilat
- zahar tos si apa pentru sirop
- miere de albine
- 1 ou pentru uns

Photobucket

In mod normal baza o reprezinta 1 kg de faina, la care se calculeaza celelalte ingrediente. Eu am injumatatit insa totul deoarece nu am vrut o cantitate prea mare de sfinti. Mi-au iesit in acest fel 8 bucati potrivite.

Am facut o maia. Drojdia am muiat-o cu putin lapte caldut si o lingurita de zahar. Trebuie avut grija sa nu fie fierbinte, altfel nu mai creste aluatul.

Photobucket

Am amestecat separat 3 linguri de faina cu putin lapte cald, avand grija sa nu se faca cocoloase. Se adauga la aceasta amestecul de drojdie si se bate bine pana face basici. Am presarat faina peste, am acoperit cu un prosop de bucatarie si am lasat maiaua la crescut intr-un loc caldut (langa calorifer, in cazul meu).

Photobucket

Galbenusurile le-am frecat initial cu un praf de sare (sa se inchida la culoare) apoi cu zaharul tos, pana devin albe si spumoase.

Photobucket

Dupa ce maiaua a crescut, se adauga la restul de faina. Treptat se adauga galbenusurile, laptele caldut, si se framanta aluatul. Se adauga si untul topit si romul si se framanta in continuare. In cazul in care aluatul este prea tare se mai poate adauga putin lapte caldut. Am lasat aluatul la crescut 3 ore.

Cand a crescut am trecut la modelarea sfintilor. Am impartit aluatul in 8 bucati, pe cat posibil egale. Fiecare bucata se ruleaza dupa cum puteti observa in poze, in forma de opturi :)
Din nefericire eu sunt complet afona in ceea ce priveste orientarea si marimea, nu mi-au iesit doi sfinti la fel oricat m-am straduit.

Photobucket

Am asezat sfintii pe o tava cu hartie de copt (bunica ii facea in tava unsa cu unt si tapetata cu faina) si i-am dat la cuptor la foc potrivit pana se rumenesc.

Photobucket

In timp ce sfintii sunt in cuptor se pregateste siropul. Intr-o oala pe foc se pun in proportia de 2 la 1 apa si zahar si se lasa la topit.
Se amesteca nuca macinata cu zaharul vanilat.

Photobucket

Intr-o alta farfurie se toarna mierea de albine. Aceasta poate fi in prealabil incalzita, e mai usor de lucrat cu ea, desi eu nu am avut probleme.
Dupa ce sfintii se scot din cuptor si s-au racorit, se moaie unul cate unul in sirop, apoi doar cu fata in miere si apoi se tavalesc prin nuca. Eu am folosit o furculita cu care i-am intepat, si apoi am lucrat repede repede: sirop, miere, nuca.

Sa-i mananc a fost ca si cum m-as fi intors in trecut, in copilaria mea :)

Photobucket

A doua zi mi se pare ca sunt cei mai buni!

Photobucket

11 Comments:

Svea said...

Mmm, ce bine arata si ce bine miros! Si mie imi plac mult mucenicii moldovenesti si mi-e atat de dor de cum ii facea bunica sotului meu! Acum ca am reteta de la tine, atat de explicita, voi incerca si eu! Merita!

Sabina said...

Reteta bunicilor e sfanta, Poppy! O prezentare de nota 20!!!! Felicitari! Eu ma gandeam sa trisez un pic si sa mai fac o tura prin aprilie.

Poppy said...

Trebuie sa-i faci Svea :) Asa cum a spus Sabina, "sa le aratam la nordici" cat de buni sunt :)

Da Sabina, bunica stie tot :) Dar cu aluat de cozonac nu inseamna de post. Plus ca am omis unele ingrediente de la cozonac precum coaja de portocala sau lamaie si altele asemenea. Dar au fost buuuni.

Haha suedezului meu i-au placut atat de mult incat a zis ca mai vrea. Si eu i-am raspuns ca nu se poate, ca se fac o data pe an :) Hmm... poate ca trisez si eu prin aprilie :)

Sarea in bucate said...

la mine pe blog 2 premii pt tine!

Anonymous said...

Arată prea gustos. Mă gândesc să încerc să îi fac chiar mâine. Nu sunt cu tradiţiile prea mult.

Poppy said...

@Just me Multumesc, trec sa le iau :)

@Solongsoho Pai doar se incadreaza in categoria "copturilor", sau cozonacilor... sau prajiturilor sau ce-or fi, ar trebui sa-i facem mai des :)

tpjewelry said...

I like it very much, welcome to my website, here are you like all ladies adorn article, thank you

Anonymous said...

[color=#003366]Cari amici miei,
io vorrei col vostro permesso discutere di a proposito di un certo argomento che forse e' tanto fuori tema, ma nonostante tutto io credo che una variazione sul tema sara' apprezzata. Sono un teenager di 30 anni, con una gigantesca passione per [/color] [url=http://semidicannabis.splinder.com/post/16150051/tricomi-e-thc]semi femminili[/url] [color=#003366] e spero di sviluppare questa passione anche grazie a questo sito web. adesso che sono qui, non aspettate a mandarmi messaggi.

baci baci

Martina[/color]

pandora bracelets said...

Yep it's one of may fav tapa as well :) Thank you Thibeault, you're very kind :)

Anonymous said...

arata minunat! unde ai reusit sa gasesti drojdie proaspata in Suedia? eu nu gasesc decat uscata. ai idee cam cata drojdie uscata ar trebui sa folosesc pentru reteta asta?
Multumesc :)

Anonymous said...

bape
hermes outlet online
kyrie 8
jordan shoes
golden goose
bapesta shoes
bape
curry shoes
golden goose outlet
golden goose official