Tuesday, February 16, 2010

Semlor



Semlor (singular semla) este un desert specific bucatariei suedeze. Variante ale acestuia se intalnesc insa si in Finlanda, Norvegia, Danemarca si Estonia.
In fiecare an, in ultima marti dinaintea inceperii postului Pastelui se sarbatoreste Fettisdag, "martea grasa". Si toti suedezii mananca semlor. Initial semla se servea intr-un castronel cu lapte, insa in zilele noastre nu s-a pastrat aceasta traditie. Se mananca semlor oriunde si oricum, iar in aceasta perioada toate patiseriile si cofetariile o au pe listele lor.
Exista o intreaga varietate de retete si versiuni ale acestei retete. Eu am ales o varianta cat mai traditionala, fara "inflorituri".

Am folosit, pentru 10-12 bucati:

Pentru aluat
- 75 gr unt
- 3dl lapte
- 50gr drojdie
- 1/2 lingurita sare
- 100 gr zahar
- 1 ou
- 1 lingurita cardamon
- cca 900 gr faina
Pentru umplutura
- 200gr pasta de migdale
- 1dl lapte
Pentru uns
-1 ou
Pentru ornat
-frisca
-zahar pudra



Am topit untul intr-o craticioara pe foc si am adaugat laptele.



Intr-un castron mare se toarna amestecul de unt si lapte si se adauga drojdia. Lasati sa se dizolve. Se adauga sarea, zaharul, cardamonul si oul.





Se adauga faina in ploaie si se lucreaza un aluat care se lasa la crescut 20-30 de minute.
Luati aluatul si impartiti-l in 10-12 bucati. Formati mingiute si asezati-le pe o tava acoperita cu hartie de copt. Acoperiti cu un prosopde bucatarie si mai lasati la crescut
20 de minute.



Ungeti bulele cu ou batut si dati la cuptor, 225 grade Celsius pentru circa 7-10 minute.



Toata casa se umple de miros de "copt"!
Lasati-le la racit.



Dupa ce s-au racit, se taie un capacel si se scoate miezul.



Intr-un castron se amesteca miezul de la semlor cu pasta de migdale si laptele. Pasta de migdale se poate inlocui cu martipan.





Se umplu semlorna cu amestecul respectiv.
Se orneaza cu frisca, se pune capacelul la loc si se presara zahar pudra peste.



Sunt foarte delicioase! Se pot servi la cafea, cu ceai sau lapte cald, sau doar asa cum sunt. Odata ce ai gustat din semla, nu te mai poti satura de ele :)

8 Comments:

Ina Todoran said...

F interesante! La o prima vedere seamana cu choux insa apoi iti dai seama ca e o diferenta uriasa. Cred ca e f buna combinatia desi nu este un pic seaca? Of.. si iar oftez cand ma gandesc la Suedia. Cat imi place tara asta! Te pup!

Mariana said...

O ce bunatate trebuie sa fie!Poate o adaptez si eu!
Si ce bine arata Poppy!

Poppy said...

Da Ina, asa am spus si eu cand le-am vazut prima data in vitrina. Choux sau savarine, asta am crezut ca sunt :) Dar sunt total diferite. Combinatia cu miezul nu e seaca, din contra. Laptele face toata treaba :)
Puss! (pupici, pe suedeza)

@Mariana Sunt bune tare, pufoase si dulci, iar can musti din mijloc sunt si mai dulci! Si se pot adapta, am mai vazut pe la fete alte variante. Asta pe care am facut-o eu e reteta de baza, a bunicii cum s-ar spune :)

MONONOKE KITCHEN said...

Uh, ce bine mai arata!
Minunate: si reteta, si pozele!

fimere said...

une très belle recette riche et savoureuse de plus elle est très appétissante
bonne journée

Poppy said...

Merci pour la visite Fimere et pour les beaux compliments :)
Bonne journee a toi aussi!

Poppy said...

Mononoke, le recomand cu cea mai mare placere! Sunt "putin" cam calorice... dar merita :)

Mike Johnson said...

Cred că ar trebui să postezi rețeta ta pe tiktok și să folosești acest site https://viplikes.ro/tiktok/tiktok-likes/ pentru a cumpăra mai multe aprecieri