Sunday, November 8, 2009

Smörgåstårtor - Cheesecake cu somon

Photobucket

Smörgåstårta inseamna in suedeza tort-sandwich si este un fel de mancare foarte popular in Suedia si Finlanda. Este ca si un tort, atat ca aspect cat si consistenta, sau prajitura daca vreti (depinde daca se face rotunda sau dreptunghiulara).

Blatul (sau foile de blat, daca sunt mai multe straturi) este facut din felii de paine, alba sau neagra, iar umplutura (crema) este orice fel de combinatie de iaurt, maioneza, oua, caviar, pate de ficat, creveti, masline, etc. Se orneaza cu foi de salata, chipsuri pisati, somon afumat, marar, rosii, ardei, lamai, bacon, branza, ceapa, fructe de orice fel etc... combinatiile sunt ingrozitor de multe.
Se serveste rece, si se taie felii asemenea unei prajituri.

Photobucket

Prima oara cand am mancat smörgåstårta am ramas foarte impresionata de cat de gustos poate sa fie si cum asa o idee simpla poate fi geniala in acelasi timp. Si cum naiba noi, romanii, nu ne-am gandit la asta inainte? :) Ca tot mancam ca "porcusorii" cu de toate.
Ganditi-va ca mergeti la o aniversare, sau petrecere, nunta etc, si se servesc aperitivele. Toate lumea ia cate putin din fiecare si le tranteste in farfurie: o aluna, o maslina, un bacon, o pastramioara, sos nu-stiu-de-care cu maioneza, salata boeuf (!), un cascaval, un castravecior, o feliuta de somon afumat, o rosioara etc... si le manaca pe toate cu paine!! Este exact acelasi lucru, doar ca toate astea sunt puse laolalta! :)

Pentru primul meu smörgåstårta am ales sa fac unul simplu, intr-un singur strat.

Am folosit:

- pentru blat: 300g miez de paine neagra si 75g unt
- pentru crema: - 400gr branza Philadelphia
- 200gr smantana
- 250gr somon afumat
- 2 cepe potrivite
- marar tocat
- pentru ornat: - 150g icre caviar rosii
- felii de lamai, marar

Photobucket

Miezul de paine se faramiteaza (eu l-am bucatalit la robot).

Photobucket

Photobucket

Am topit untul si l-am adaugat la miez. Se mixeaza totul, iar cu amestecul acesta se tapeteaza forma.

Photobucket

Se desprinde pielea de pe bucata de somon (daca are) si se taie bucatele mici. Se taie ceapa fin. Se toaca mararul.

Photobucket

Intr-un castron se amesteca branza Philadelphia cu smantana. Se adauga ceapa, somonul si mararul si se amesteca toate. Se verifica daca mai este nevoie de sare, piper etc.

Photobucket

Se pune umplutura peste blat, in forma.

Photobucket

Photobucket

Deasupra se pune un strat fin de icre caviar rosii. Se lasa la frigider, pentru cel putin 3-4 ore.

Photobucket

Daca vreti intr-adevar sa va bucurati de gustul smörgåstårt-ului, trebuie lasat la frigider peste noapte si se mananca a doua zi.

Photobucket

Pofta buna!

15 Comments:

Angie's Recipes said...

Looks truly awesome. I did something similar before, but I love your version more!
Thumbs up!

MONONOKE KITCHEN said...

Arata extraordinar, nu asa!
M-ai dat gata cu totul...

CamiWitt said...

Arata atita de delicios...la prima ocazie se incearca. Un inceput de saptamina minunat! Cami

Poppy said...

@Angie Thank you Angie for the compliment :)

@Mononoke Ma bucur ca ti-a placut. Eu m-am bucurat ca un copil mic cand am scos inelul si am vazut ca s-a tinut perfect laolalta :)

@Cami Trebuie incercat Cami pentru ca iese asa de bun! Nu prea se poate sa dai gres cu reteta asta! O saptamana minunata si tie!

Anonymous said...

M-ai convins! Cu proxima ocazie fac si eu...am tot vazut in magazine, dar nu am avut ocazia sa mananc. Eu nu ma dau in vant dupa räkor si am vazut ca majoritatea contineau si asa ceva. Dar cum reteta ta e fara, m-am hotarat! Multumesc.

Doina said...

Mi-a placut foarte mult reteta ta, cu prima ocazie am sa o incerc :) Poti sa-mi spui, fonetic romaneste, cum se citeste "Smörgåstårtor"?

Poppy said...

@Salmi Hah poate te convertesc la fructe de mare pana la urma :)

Eu nu am cumparat niciodata de la Ica sau Coop sau altele, asa ca nu prea stiu ce gust au. Rele nu pot sa fie oricum.. Prima data am comandat o smörgåstårta la konditori, e cam scump insa, 600sek am dat, e pentru 10 persoane. Mai, dar ce bunatate a fost...

Vezi ca sunt, cred, de cumparat fara peste sau creveti, ci cu rostbiff, salam sau pui. Incearca una dintr-astea intai?

@Doina Ma bucur ca reteta e pe gustul tau! Smör inseamna, de fapt "unt" in suedeza, iar tårta este "tarta".
Fonetic ar veni: [smœ:rgɔsto:ʈa]

Mariana said...

Vai ce bine arata ,ca un adevarat tort!Minutios facut dar cred ca merita!
Daca se pot face si alte combinatii,care ar fi? si tot asa s-ar numi?sau asta e ceva batut in cuie-numele retetei!
Toate cele bune!

Poppy said...

Da Mariana, se pot face orice fel de combinatii, cu pui, cu bacon, cu pastrama, muschiulet afumat de porc, cascaval de toate felurile, masline, salata.. orice!
Numele de smörgåstårta e generic, asa se numesc toate aceste tipuri de "torturi", dar exista diferite denumiri adiacente, in functie de ingredientele pe care le contin :)

Doina said...

Multumesc atit pentru pronuntie cit si pentru reteta :) Am incercat-o cu ceapa verde si a fost excelenta!!!Eu am pus somonul sa stea putin - cam jumatate de ora - in suc de lamaie si piper, apoi l-am scurs bine si l-am amestecat cu restul de ingrediente. A fost un succes nebun :)

Poppy said...

Cu cea mai mare placere Doina! Si ma bucur foarte mult ca a fost un succes nebun :) Buna ideea cu somonul, incerc data viitoare!

Sorin said...

Superba combinatie si foarte delicioasa. Merita incercata!

adnas54 said...

Super... interesant acest tort aperitiv... spus pe romaneste.
Mai revin, minunat blog. sanda.

Poppy said...

Multumesc Sorina si Sanda!

Anonymous said...

palm angels t shirt
air jordan
kobe
nike off white
off white jordan